Saturday, January 3, 2009

aku xkan kalah

hari - jumaat......

masa - 12.30 tgh hari...

kereta yg dipandu - honda city...

En Ego masuk ke dalam Masjid Kacang Cendol selepas keretanya yang tercalar semalam akibat perbuatan budak2 hingusan Taman Kencana di 'park' kan di bawah teduh. Pada langkah pertama kakinya masuk ke masjid, En. Ego berasa sejuk dan tenang. Mungkin kerana ia tempat ibadah, fikir En. Ego.....

Mata En. Ego liar mencari 'spot' yang sesuai untuk duduk. Kalau nk duduk mst lah bwh kipas, jadi En. Ego pun mencari kipas yg berpusing paling laju, dan duduk betul2 di bawahnya..

5 minit berlalu....

Sedang En. Ego melepak lalai tidak mendengar khutbah di dalam masjid, tiba2 lelaki dalam lingkungan umur 50 tahun datang dan duduk di sebelah En. Ego..

jeng3..

Ya, 'rakan baik' manusia akhirnya tiba.....

(monolog dalaman)

syaitan: Psstt, weh Ego, apehal tiba2 org tua ni duduk sebelah kau?? Menyebok gila. Kau tau tak org tua tu duduk sebelah kau sebab nk kipas je. Bajet alim la pkai kopiah. Padahal duduk bawah kipas sebab nk tidur masa khutbah..

En. Ego: Eh, ha'ah, org tua ni duduk sebelah mst sebab nk kipas aku. Nak tidur la tu. Kurang ajar org tua!!!

Lalu En. Ego pun tidak mengendahkan orang tua tersebut. Di dalam hatinya menyumpah-nyumpah orang tua tersebut, tidak ketinggalan juga keturunannya...

"assalamualaikum nak"

ZUPP!!! En. Ego tersentak. Pehanya disentuh oleh orang tua tersebut, dengan tujuan memanggilnya untuk bersalam. Sudah menjadi kebiasaan org islam untuk bersalam dengan orang sebelah kiri dan kanan ketika berada di dalam masjid. Mungkin tujuannya untuk merapatkan silaturrahim. siapa tahu kan?

"assalamualaikum nak", orang tua tersebut mengulangi ucapannya, mungkin saudara di sebelahnya itu tidak mendengar panggilannya..

syaitan: AAAHHH!! kau tak payah peduli salam orang tua tu. KONON NAK TUNJUK BAIK!!.

En. Ego: Err, tapi, aku x sampai hati..

syaitan: APSAL KAU NI LEMAH SANGAT?? SENANG PERCAYA DGN PENIPU MACAM TU.. EGO, AKU BAGI AMARAN, KAU JANGAN BALAS SALAM ORANG TUA TU!!!

En. Ego berasa serba salah..

lelaki tua yg dikutuk dan disumpahnya sebelum ini dengan hormatnya menghulurkan tangan kepadanya, mengharapkan salamnya dibalas sebagai saudara se islam. Senyuman manis yang diberikan orang tua tersebut akhirnya mengalahkan syaitan yg menghasut di dalam diri En. Ego.

tangan En. Ego dihulurkan...

"Err, Waalaikum... Waalaikumussalam pakcik" kata En. Ego sambil menggeletar...

Lelaki tua tersebut memandang En. Ego dan kali ini senyumannya lebih manis. Siapa sangka senyuman manis lelaki tua tersebut mampu menyentuh perasaan En. Ego, sekaligus mengalahkan syaitan yang menghasutnya.

En. Ego mengalihkan pandangannya dari orang tua tersebut, dan memandang lantai masjid..

"Ya Allah, ampunilah dosa ku kerana mengatakan perkara yang buruk tentang orang tua tersebut. Aku seorang manusia yang lemah, dan sering melakukan kesilapan. Jauhilah hasutan syaitan dariku Ya Allah.. "

amin....

........................

AKU XKAN KALAH PADA KAU SYAITAN...

3 comments:

  1. kenapa ko nye cite ala-ala mcm kawan ko punye cite..??

    pelik dan musykil..??

    ReplyDelete
  2. hmm..aku pn perasan..sbb basically aku mmg tabik spring kat dia punya blog..hahaha..
    aku still awal lg beb buat blog nih, so biasalah klau nk dekat sma dgn org...haha

    pelesitkota inspirasiku...(klau nadhir bc mst bangga)

    ReplyDelete
  3. eh. knapa sama? ak follow juga blog org tu. nma die start wit j kn?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...