Saturday, November 20, 2010

Kau pernah menyesal? aku selalu.

Kadang2 aku rs teringin nak jadi budak kampung. Yelah, diorang sejak dari kecik lagi dah boleh nikmati alam ni puas2. Sungai2 kat kampung tu kalau x mandi x sah. Buah2 kat dusun (x kiralah sendiri punya or jiran punya) kalau x kutip and makan pun x sah. Pergi sekolah? Suka hati diorang nak pergi ke tak. Kalau orang pandang rendah kat budak kampung, ejek diorang bodoh sebab x pergi sekolah dan sebagainya, aku rs orang tu memang xde akal. Budak kampung cool ape? Kau ingt calang2 orang bleh tngkap ayam? budak kampung boleh buat. Kau ingt calang2 orang tahu sembelih lembu masa hari raya qurban? budak kampung boleh buat. Banyak benda yang orang bandar geli nak buat, budak kampung boleh buat. Kalau jadi budak bandar bila lahir je dah terikat ngan sistem. Umur 7 tahun dah bawak beg besar2 pergi sekolah, sedangkan budak kampung umur 7 tahun dah bawak beg besar isi buah2 dusun bawak balik rumah. Pergh, kenapalah aku jadi budak bandar.

Masa aku pilih program apa yg aku patut masuk lepas spm pun aku menyesal gak. Haish kenapalah aku amik program oversea MARA nih. Dah la dua taun, pastu lmbat pulak fly. Member2 aku yg result spm diorang bese2 je pun dah 3rd year dah kat Uni. Aku bukan nak berlagak aku ni pandai sgt. Tp tulah, kalau aku made the right choice mesti aku da nak abis blajar dah, x tersekat kat rumah ni lagi. Aku teringin gak nak jadi jutawan muda. Bak kata kawan baik aku, afifi:

"Aku nak berzuhud dowh nanti. Aku nak gi surau naik ferrari je.."

Pergh gila gi surau naik ferrari tu tahap zuhud dia (kalau korang x faham, maksudnya kaya gila la smpaikan ferrari pun bagi dia benda yg murah je). Tapi apakan daya, umur aku dah 20, bila dapat degree dah 24. Pastu baru nak start keje. Cane nak jadi jutawan muda? Adoi menyesal.... menyesal..

Aku teringin nak berdakwah kat orang. Bila aku tgk member2 aku yang banyak ilmu bagi pengisian dekat orang ramai, aku rs cemburu. Bagi aku diorang ni gempak gila, boleh share ilmu dgn org lain, mampu menyampaikan idea di khalayak ramai, mampu berkomunikasi dgn orang ramai with full confidence - siap dapat pahala lagi kalau ilmu tu disampaikan plak kat orang lain. Tapi nak buat mcm mana, aku ni jarang membaca, malas nak cari ilmu. Macam mana nak bercakap kalau xde ilmu? You must get your facts right bro before sampaikan apa2. Jgn nak tunjuk pndai mcm Ayah Pin ajar benda yang sesat, yang lari daripada fitrah islam itu sendiri. Jangan niat nak berdakwah tu sebab nak tunjuk cool saja. Jangan weh. So aku menyesal, menyesal sebab aku x usaha pun nak penuhkan dada aku dgn ilmu.

Nak kata aku ni muslim yang hebat? Aku rasa tak pun. Mutabaah aku kalau nak compare dengan member2 usrah aku, aku rs aku yg paling low. Kadang2 solat duha ponteng, solat baqdiah x buat, qiamullail aku tinggalkan. Baca quran pun stakat 5 page sehari. Macam mana nak jadi muslim yang hebat? Orang lain rilek jer hafal surah2 panjang dalam quran, rajin cari masa and menelaah balik al quran tu tiap2 page. Aku? apa yg aku da buat selama 20 tahun? Pergh serius bazir umur. Menyesal beb, menyesal..

Tapi bila fikir balik chill lah. Kau gila ke seumur hidup kau x pernah buat mistake? Habis mcm mana kau and orang lain nak belajar daripada pengalaman. Macam yang aku pernah cakap:

"You cannot live forever to do all the mistakes in this world, that's why you learned from others"

Hidup ni simple beb, bila kau pilih satu keputusan, never look back bro. Konfem kau akan menyesal skit2, but since the choice have been made, why waste time regretting what you did? Daripada kau bazir masa menyesal cakap "aku bodoh"lah, "kenapa aku x blajar rajin2"lah or whatsoever, lebih baik kau fikir "How am i going to solve this?", "what can i do to make myself better?", kan? Aku xlah kata kau x boleh menyesal langsung. Perasaan menyesal tu kan catalyst untuk kau improve diri kau sendiri. Janganlah jadi mcm orang yg xde akal x kisah langsung pasal hidup dia, x kisah pasal decision apa yang dia buat untuk diri sendiri. Itu orang yang xde matlamat hidup, orang yang LOSER!! Kalau korang nak jadi mcm tu aku x tahu lah. So improve diri sendiri weh, x kisahlah slow mcm mana pun. Bak kata einstein:

"It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer."

Haha, Einstein sendiri dah approve the concept of istiqamah. Cool gila kan? The world known scientist sendiri pun amalkan apa yg nabi suruh kita buat, tapi tu lah, scientist ni yang orang ramai lagi banggakan berbanding nabi. Ok aku xnak elaborate panjang bab tu, what i'm trying to say is, lebih baik setiap amalan kita ditingkatkan, x kisahlah 0.0001% pun, daripada x meningkat langsung. X kisahlah kalau kau x jumpa solution to your problem on the first day, but make sure u try hard on the second day to solve it. Kalau x jumpa jugak, tolong usaha lagi keras on the 3rd day. Memang bukan benda yang senang, tp kalau kau berjaya buat, then that's what makes you special, or different from the others. Ala kalau kau tgk balik apa yang membezakan orang yang kaya dgn orang yg miskin, semua sebab usaha diorang yg keras. Bak kata orang, mana ada rezeki datang bergolek bro. Kau lah kena collect rezeki tu sendiri!!!

Tuhan bagi kau kaki, bagi kau tangan, n bagi kau akal. Tuhan bagi benda yg sama je kat Henry Ford, tp apsal dia yang dpt dulu formula nak buat kereta? Tuhan bagi benda yang sama je kat Marie curie, tp apsal dia dpt jadi pioneer in the field of radioactivity and org pertama yang menang dua nobel prize? Semua sebab usaha and istiqamah bro. Simple kot.

Seperti yang korang bc kat perenggan first skali, aku pn ada menyesal jugak dekat benda yang aku x boleh ubah, yg tuhan dah bagi kat aku awal2 lagi. Bagi aku mungkin best jadi budak kampung, tp mana tahu bagi budak kampung, jadi orang bandar lg best. Biasalah manusia x pernah puas dgn apa yang dia ada. Ade je benda lain yg dia nak. Dah ada kat malaysia, panas sgt, bila dah sampai kat UK, sejuk sgt plak. Haish mcm2 btul. Tapi mcm biasa lah, kau kena chill dengan apa yg ada pada diri kau. Kalau kau miskin, ada sebabnya, kalau kau genius, ada sebabnya, kalau kau gemuk, ada sebabnya. X semua benda yang kau ingt x sempurna tuh, satu keburukan. Contoh mcm kau x kaya, x mampu nak beli baju mahal2. Bagus apa jd org miskin, at least kau pergi mana2 dpt discount. Manalah tahu kalau kau nk cabut gigi, pastu doktor tu nampak baju kau koyak2, dia rs kesian pastu dia charge murah. Best kot, kan?

Anyway kalau kau menyesal dengan kesalahan kau or apa2, ingtlah weh yg korang je boleh baiki dat mistake. Not with crying or crapping or whatsoever, but with intelligence.

"Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall." (Confucious)

Jadi kau tunggu apa lagi?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...